THE AUTHORITY OF TEACHER IN MERDEKA BELAJAR DISCOURSE

Authors

  • Muhammad Ali Rohmad

Keywords:

Authority, Teacher, Merdeka Belajar.

Abstract

ABSTRACT
Education policy in Indonesia often changes lately, it makes education practitioners uneasy. It is feared that this will affect the teacher's authority. So this study aims to determine the authority of the teacher in the Merdeka Belajar discourse. After reviewing the study of literature, it can be concluded that; 1) By using a new USBN model, teachers were very likely to be more authoritative because student graduation was determined by teachers and schools; 2) UN by using the Minimum Competency Assessment and Character Survey ware expected to create an authoritative evaluation system without cheating; 3) Simple lesson plans gave an extensive time for teachers and students together and increased the authority of teachers; and 4) PPDB zoning system which reduced the percentage of zone line, was actually not directly related to the authority of teachers, whereas it made students’ academic competition increasing.
Keywords: Authority, Teacher, Merdeka Belajar.

References

Andriana, Karmila. ‘Urgensi Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Di Sekolah’. Proceeding Universitas Negeri Malang, 2015.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
Asy’ari, Hasyim. Adabul ’alim Wal Muta’allim. Jombang: Tebu Ireng, 1415.
Az-Zarnuji. Ta’limul Muta’alim (Terj). Solo: Aqwam, 2019.
Djamarah, Syaiful Bahri. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
———. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.
Eisenstadt, S.N. Max Weber On Charisma and Institution Building. Chicago: Univercity Of Chicago, 1968.
Firdaus, Ananda Muhammad. ‘Kasus Siswa Melawan Guru, Mendikbud; Guru Harus Jaga Wibawa’. Ayo Bandung.Com (blog), 25 February 2019.
Freire, Paolo. Education as the Practice of Freedom in Education for Critical Conciousness. New York: Continium, 1997.
Ghazali, Al. Ihya’ Ulumuddin, Menghidupkan Ilmu-Ilmu Agama (Terj). Jakarta: Faizan, 1964.
Hamalik, Oemar. Psikologi Belajar Dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2009.
Hidayat, Rakhmat. Pedagogi Kritis: Sejarah Perkembangan Dan Pemikiran. Jakarta: Rajawali Press, 2013.
KBBI, Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. ‘Kamus Besar Bahasa Indonesia’. Jakarta: Balai Pustaka, 2002.
kemendikbud.go.id, 2019.
Maulipaksi, Desliana. ‘USBN Dihapus, Sekolah Bisa Selenggarakan Ujian Kelulusan Sendiri’. Www.kemdikbud.go.id, Desember 2019.
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kealitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2005.
Mukhlis dan Koentjoro, Hamid. ‘Pelatihan Kebersyukuran Untuk Menurunkan Kecemasan Menghadapi Ujian Nasional Pada Siswa SMA’. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology Volume 1, nos. 3, Desember 2015 (2015).
ofdef.id. ‘Rektor UIN Jogja Konfrontasi “Revolusi Pendidikan” Nadiem Makarim, Ingin Sistem Jadul Dipertahankan’. Ofdef.id, Desember 2019.
Prita Kusuma. ‘Peringkat 6 Terbawah, Indonesia Diminta Tinggalkan Sistem Pendidikan “Feodalistik”’, 12 May 2019. www.dw.com.
Purwanto, M. Ngalim. Ilmu Pendidikan Teoritis Dan Praktis. Bandung: Rosda Karya, 2014.
Rajasa, M. Agung. ‘Merdeka Belajar Menuju Pendidikan Ideal’. Mediaindonesia.com, Desember 2019.
Rohmad, Muhammad Ali. ‘The Authority of Teacher in Education Institutions Based on Islamic Boarding School’. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 2020.
———. ‘The Dynamics Authority of Pesantren’. Repository.Uin.Malang.Ac.Id, 2016.
Saputra, Andi. ‘Sistem Zonasi Akan Penjarakan Siswa Yang Palsukan KK/Ngaku-Aku Miskin’. News.detik.com, Desember 2019.
Saukah, Ali dan Agus Eko Cahyono. ‘Ujian Nasional Di Indonesia Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Inggris’. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Volume 19, No 2 (Desember 2015).
Setyawanto, dkk, Agung. ‘Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Guru Bahasa Indonesia Tingkat SMP Di Kota Malang’. Jurnalonline.Um.Ac.Id, 2012.
Shiddiq, Taufiq. ‘Video Viral Guru Dikeroyok Siswa, Mendikbud: Guru Jaga Wibawa’. Tempo.Co (blog), 13 November 2018.
Shihab dan Komunitas Guru Belajar, Najeela. Merdeka Belajar Di Ruang Kelas. Literati dan Kampus Guru Cikal, 2017.
Suardana dan Nicholas S., Anak Agung Putu Chintya Putri. ‘Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Kecemasan Pada Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar Di Denpasar Menjelang Ujian Nasional’. Fakultas Psikologi Udayana Vol. 1, No. 1 (2013).
Syaikhudin, Ahmad. ‘Konsep Pemikiran Pendidikan Menurut Paulo Freire’ Vol. 10 No. 1 Juni 2012 (2012).
Syukur, Fatah. Dinamika Pesantren Dan Madrasah. Yogjakarta: Pustaka Pelajar, 2002.
Thoifuri. Menjadi Guru Inisiator. Semarang: Rasail, 2007.
Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan. ‘Kamus Besar Bahasa Indonesia, Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan’. In KBBI. Jakarta: Balai Pustaka, 1988.
Wiryopranoto, dkk, Suhartono. Ki Hajar Dewantara; Pemikiran Dan Perjuangannya. Jakarta: Museum KebangkitanNasional Direktorat Jenderal Kebudayaan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2017.

Downloads

Published

2020-08-21

Issue

Section

Articles