Analisis Korelasi Kunjungan Berobat dengan Kepuasa Pasien RS. Moedjito Dalam Metode Balanced Scorecard
Keywords:
Perspective of consumer satisfaction, Balanced ScorecardAbstract
ABSTRACT
The research is aimed to 1) To know the satisfaction of consumer / patient on inpatient and outpatient installation. 2) To know consumer / patient retention on inpatient and outpatient installation. 3) To analyze the relationship between the length of back treatment with consumer satisfaction / patient on inpatient installation. 4) To analyze the relationship between the length of back treatment with customer / patient satisfaction on the outpatient installation. The results showed that the level of patient satisfaction at inpatient and outpatient installation described in six indicator of satisfaction of majority have good patient satisfaction. The result of the measurement of profitability indicates there is a decrease in the level of consumer benefits this condition is less good for hospital management. There was an increase in retention in ambulatory and IGD installations while hospitalization and use of operating rooms decreased. Increased acquisition of inpatient installation and use of operating room while outpatient and IGD decreased. The result of cross tabulation and symmetric measure on hospitalization have correlation value 0,084 with significance level 0,331 significance value is above 0,05 then Ho accepted H1 is rejected this show that there is no relation between duration of treatment with inpatient satisfaction. While cross tabulation and symmetric measure on outpatient have correlation value equal to 0,122 with significance level 0,256 value significance is above 0,05 then Ho accepted H1 rejected this show that there is no relation between long treatment with outpatient satisfaction
Keywords: Perspective of consumer satisfaction, Balanced Scorecard
References
Abdul Halim, dkk,. (2012). Akuntansi Manajemen. Yogyakarta: BPFE.
Hadari Nawawi. (2006). Manajemen Keuangan. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Hendrawan Suprapto, dkk. (2012). Manajemen Kinerja untuk Menciptakan Keunggulan Bersaing pada perusahaan. Yogyakarta: Bumi Aksara
Husein Umar. (2002). Evaluasi Kinerja Perusahaan. Jakarta: Gramedia.
Irham Fahmi. ( 2010). Manjemen Kinerja. Bandung: Alfabeta.
Kaplan, Robert dan David P Norton. 2000. Menerapkan Strategi Menjadi Aksi Balance Scorecard. Terjemahan Peter R Dan Yosi Pasla. Erlangga : Jakarta
Mardiasmo. 2003. Pengukuran Kinerja Pemerintah Daerah. Yogyakarta: UAD Press.
Mulyadi. 2007. Sistem Terpadu Pengelolaan Kinerja Personel Berbasis Balanced Scorecard. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN.
Nursalam. 2009. Konsep dan penerapan metodologi penelitian ilmu keperawatan. Edisi 2. Jakarta: Salemba medika.
Santoso, Singgih. 2017. Menguasai Statistik dengan SPSS 24. Jakarta : PT Elex Media Komputindo.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Bisnis. Cetakan ke-15. Bandung : Alfabeta, CV.
Sugiyono.2015. Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.
Suharsimi Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: RINEKA CIPTA.
Suryani, et al., 2015. Metode Riset Kuantitatif Teori dan Aplikasi pada Penelitian Bidang Manajemen dan Ekonomi Islam. Edisi 1. Cetakan Ke-1. Jakarta : Prenadamedia Group.
Tjiptono, Fandy. 2014. Pemasaran Jasa – prinsip, penerapan dan penelitian. Edisi 1. Jogyakarta : Andi Offset.
Wijaya, Tunggal, Amin. 2009. “Konsep dan Kasus balanced Scorecardâ€. Harvindo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Bisman (Bisnis dan Manajemen): The Journal of Business and Management yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
- Semua Informasi yang terdapat di Bisman (Bisnis dan Manajemen): The Journal of Business and Management bersifat akademik. Bisman (Bisnis dan Manajemen): The Journal of Business and Management tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.