Penerapan Supervisi Klinis Teman Sejawat untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Profesioanal Guru SMAN I Pangkalan Kerinci
DOI:
https://doi.org/10.36815/majamath.v4i2.1216Keywords:
clinical supervision, Pedagogic competence, Professional competenceAbstract
Clinical supervision can help teachers narrow the gap between ideal teaching and classroom application. The supervision is collaborative in order to improve teacher performance in the classroom. The purpose of this research is to increase the pedagogical and professional competence of teachers at High School 1 Pangkalan Kerinci, in the 2019-2020 school year in two cycles consisting of planning, implementing actions, observing and reflecting. The research data collected were pedagogical competence data, professional competence and field notes. The collected data were analyzed descriptively. The results of this research indicate that the application of peer clinical supervision can improve the pedagogical and professional competence of teachers at High School 1 Pangkalan Kerinci. Pedagogic competence from first cycle and second cycle has increased by 62.5%. Meanwhile, professional competence from first cycle and second cycle increased by 12.5%.
References
Asmarani, N. (2014). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru Di. 2, 503–510.
ASTUTI, A. (2019). Implementasi Supervisi Klinis Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Didaktika, 11(2), 144. https://doi.org/10.30863/didaktika.v11i2.162
Azhar. (2013). Pengembangan Instrumen Penilaian Kompetensi Pedagogik Guru Mata Pelajaran Fisika pada SMA/MA. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 128–139.
Babuta, A. I., & Rahmat, A. (2019). Pedagodik Guru Melalui. 03(01), 1–28.
Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru (Suatu Studi Meta-Analysis Desertasi Pascasarjana UNJ). Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan, 5(1), 9–19.
Ernawati. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru Kelas Melalui. Niagawan, 8(2), 85–94.
Fitriani cut, Murniati Ar & Nasir, U. (2017). Kompetensi Profesional Guru Dalam Pengelolaan. 88–95.
Iskandar, D., Studi, P., Pascasarjana, M., Galuh, U., Profesional, K., & Belajar, M. (2018). The Graduate Program of Universitas Galuh Master of Management Studies Program IMPLEMENTASI KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DALAM. 2(3).
Karmanto. (2017). Supervisi Klinis: Peningkatan Kemampuan Guru dalam Mengajar di Wilayah MI Binaan Kecamatan Semin Gunungkidul Semester I Tahun 2016/2017. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3(3), 379–391.
Maemunah. (2015). SUPERVISI KLINIS Maemunah. Didaktikum?: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 16(5), 14–19. Retrieved from http://www.i-rpp.com/index.php/didaktikum/article/viewFile/315/315
Mulyani, & Jamilus. (2021). EDUKATIF?: JURNAL ILMU PENDIDIKAN Pengembangan Pendidik Sebagai Sumber Daya Manusia di Sekolah Menengah Atas. 3(4), 1170–1176.
Nurcholiq, M. (2017). EVALUASI. Vol.1, No. 1, Maret 2017. 1(1), 1–25.
Nurutami, R., & Adman, A. (2016). Kompetensi Profesional Guru Sebagai Determinan Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 119. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3345
Ratini. (2019). Lesson Study Approach: Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagogis Guru melalui Supervisi Klinis di MTs Nurul Ummah Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 5(1), 81–90. https://doi.org/10.14421/jpm.2020.51-09
Salma, P, Yusrizal, & Usman, N. (2018). Profesional Guru Di Man Beureunuen. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 6(1), 18–23.
Sri Sulistyorini, P. U. S. (2017). Mentoring Model Elementary Teacher Professionalism Through Improved Clinical Supervision in District Gajahmungkur Semarang City. Jurnal Kreatif?: Jurnal Kependidikan Dasar, 7(2).
Susanto, E., & Susanta, A. (2021). Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Budaya Masyarakat Bengkulu dalam meningkatkan Komunikasi Matematis Mahasiswa. 06(01), 39–49.
Susilowati, I. A. S. H. & D. R. (2013). Strategi Peningkatan Kompetensi Guru Dengan Pendekatan Analysis Hierarchy Process. JEJAK: Jurnal Ekonomi Dan Kebijakan, 6(1), 80–92. https://doi.org/10.15294/jejak.v6i1.3750
Ulfah, A., Sari, W., & Supriyanto, A. (2016). Dasar Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. (2), 2254–2260.
Widyaningrum, W., Sondari, E., & Mulyati. (2019). Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru Di Abad 21 Melalui Pelatihan Pembelajaran Bahasa Inggris. DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 35–44. Retrieved from https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/JPM/article/view/1600
YJ Tanama, A. S. & B. (2016). Implementasi Supervisi Klinis Dalam Meningkatkan. 144–157.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 MAJAMATH: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Seluruh artikel di jurnal ini dapat disebarluaskan dengan tetap mencamtumkan sumber yang sah. Identitas judul artikel tidak boleh dihilangkan. Penerbit tidak bertanggung jawab terhadap naskah yang diplubikasikan. Isi artikel menjadi tanggung jawab penulis.