Pengaruh Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Terhadap Minat Belajar Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel di Kelas VIII
DOI:
https://doi.org/10.36815/majamath.v5i1.1772Keywords:
Group Investigation, Learning Interest, SPLDVAbstract
This study aims to see the effect of the group investigation learning model on students' learning interest in the material of a two-variable linear equation system in class VIII of SMPN 2 Kabun. This research is a quantitative research, using simple regression analysis and correlation. The sample in this study wes all students of class VIII-A SMPN 2 Kabun, totaling 31 students. The instrument used by the researcher was to raise student interest in learning. The results of this study indicate that the regression equation ? = 23,773 + 0,879X and the results of the regression line Freg = 47,879. When compared with Ftable at a significant level of 5% = 4.17, then Freg > Ftable. As a result, there is an effect of the group investigation learning model on students' learning interest in the material of a two-variable system of linear equation. Thus the results are significant and the proposed hypothesis is accepted. And the coefficient of determination which shows the magnitude of the influence of the group investigative learning model on students' interest in learning is r2 = 0.6227 or 62.27%, it can be said that the group investigation model has a significant effect on students' interest in learning.
References
Hasana, U. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII Negeri 1 Tarowang Kabupaten Jeneponto. Gowa: Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Hasana, U., Nursalam, & Mardhiah. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMP. Alauddin Journal of Mathematics Education, 64-71.
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematika Siswa. Bandung: PT. Refika Aditama.
Intan, Runisah, & Gunandi, F. (2019). Pengaruh Penggunaan Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Berdasarkan Minat Siswa Terhadap Gaya Mengajar Guru Pada Metode Inkuiri. 223-228.
Islamiah, I. D. (2019). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Di SMKN 1 Cihampelas. Journal On Education, 451-457.
Komariyah, S., Afifa, D. S., & Resbiantoro. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa . 1-8.
Mentari, P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika Kelas V MIS Suturuzzhulam Desa Bandar Khalipah Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang Tahun Pelajaran 2017/2018. Medan: Universitas Islam Negeri Sumatra Utara.
Rifa'i, R., & Sartika, N. S. (2018). Penerapan Pembelajaran Investigasi Kelompok Terhadap Hasil Belajar Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Analisa, 43-50.
Sari, W. D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Minat Belajar Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Nanggulan Kulonprogo Tahun Pelajaran 2016/2017 . Yogyakarta: Universitas Mercu Buana Yogyakarta.
Setyowati, D., & Widana, I. W. (2016). Pengaruh Minat, Kepercayaan Diri, Dan Kreativitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Emasains, 66-72.
Silviani, T. R., & dkk. (2017). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika Menggunakan Inquiry Based Learning Setting Group Investigation . Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 150-161.
Utama, A. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Terhadap Kemampuan Mengaplikasikan Dan Menganalisis Siswa Kelas V SD Negeri Condongcatur. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma .
Yunita, S., Andriani, L., & Irma, A. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama Di Kampar. Journal For Rescarch in Mathematics Learning, 11-18.
Zebua, M. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Dengan Bantuan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Peserta Didik Pada Materi Kubus dan Balok Kelas VIII SMP Negeri 23 Medan T.P 2018/2019. Medan: Universitas HKBP Nomensen.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 MAJAMATH: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Seluruh artikel di jurnal ini dapat disebarluaskan dengan tetap mencamtumkan sumber yang sah. Identitas judul artikel tidak boleh dihilangkan. Penerbit tidak bertanggung jawab terhadap naskah yang diplubikasikan. Isi artikel menjadi tanggung jawab penulis.