E-Modul Interaktif untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.36815/majamath.v7i2.3184Keywords:
Interactive E-Modul, Concept understanding, Linear programmingAbstract
The aim of this research is to develop interactive E-Module based teaching materials that are valid and easy to use to improve students' understanding of mathematical concepts. This research is included in the development research category which follows the Plomp model which consists of four steps, namely (1) preliminary research; (2) prototype stage (prototyping stage); (3) assessment stage and (4) systematic documentation stage. The instruments used in this research include validity test questionnaires, practicality test questionnaires, and tests. Product validity was evaluated by material experts with results reaching 82.3% (very valid), design experts gave an assessment of 94.2% (very valid), and language experts gave an assessment of 77.5% (valid). The practicality of this product is well proven, as was found in the practicality test, teacher responses reached 95% (very good), and the overall student response practicality test reached 90.6% (very good). Interactive e-modules have proven successful in facilitating understanding of mathematical concepts, demonstrated by a high level of concept understanding of 90%. Thus, it can be concluded that the interactive E-Module based teaching materials developed are valid and practical in helping students understand mathematical concepts
References
Aprillianti, P., & Wiratsiwi, W. (2021). Pengembangan E-Modul Dengan Aplikasi Book Creator Pada Materi Bangun Ruang Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar: Studi Kasus Di SD Negeri Sugihan 01 Kelas V.
Belanisa, F., Amir, F. R., & Sudjani, D. H. (2022). E-modul interaktif sebagai media pembelajaran bahasa Arab untuk meningkatkan motivasi siswa. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 1-12.
Diva, D. F., Andriyani, J., Rangkuti, S. A., Prasiska, M., Tobing, T. E. W. L., Irani, A. R., & Saragih, R. M. B. (2023). Pentingnya Pemahaman Konsep Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Journal on Education, 5(3), 8441-8446.
Darmawan, D. (2012). Pendidikan Teknologi Dan Komunikasi. Bandung. PT Remajaa Rosdakarya.
Febriyani, A., Hakim, A. R., & Nadun, N. (2022). Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 87-100.
Hamid, A., & Alberida, H. (2021). Pentingnya Mengembangkan E-Modul Interaktif Berbasis Flipbook di Sekolah Menengah Atas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 911-918.
Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal inovasi teknologi pendidikan, 5(2), 180-191.
Darmawan, D. (2013). Teknologi Pembelajaran. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.
Hayati, R., & Asmara, D. N. (2021). Analisis pemahaman konsep matematis mahasiswa PGSD pada mata kuliah konsep dasar matematika. Jurnal Basicedu, 5(5), 3027-3033.
Holiwarni, B., & Azmi, J. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis E-Modul Untuk
Pembelajaran Kimia SMA Pokok Bahasan Struktur Atom. 46–56.
Khairunnisa, A., Juandi, D., & Gozali, S. M. (2022). Systematic Literature Review: Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1846-1856.
NCTM. (2014). Principles To Action (Ensuring Mathematical Success For All).
Nopiani, R., Suarjana, I. M., & Sumantri, M. (2021). E-Modul interaktif pada pembelajaran tematik tema 6 subtema 2 hebatnya cita-citaku. Mimbar PGSD Undiksha, 9(2), 276-286. Panggabean, N. H., & Danis, A. (2020). Desain Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Sains.
Permata, S. D., & Khusniyah, T. W. (2022). Pemanfaatan Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Literasi Sains Sekolah Dasar (Studi Kasus di Kecamatan Tegalrejo Yogyakarta). Jurnal Pendidikan Modern, 7(2), 75-81.
Pratiwi, A. Z., & Rochmawati. (2019). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Interaktif Pendekatan Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga/Instansi Pemerintah Kelas XI AKL SMK Negeri 1 Lamongan. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 07(02), 145–151.
Sengkey, D. J., Sampoerno, P. D., & Aziz, T. A. (2023). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis: Sebuah Kajian Literatur. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(1), 67-75.
Wulandari, F., Yogica, R., & Darussyamsu, R. (2022). Analisis manfaat penggunaan e-modul interaktif sebagai media pembelajaran jarak jauh di masa pandemi covid-19. Khazanah Pendidikan, 15(2), 139-144.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MAJAMATH: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Seluruh artikel di jurnal ini dapat disebarluaskan dengan tetap mencamtumkan sumber yang sah. Identitas judul artikel tidak boleh dihilangkan. Penerbit tidak bertanggung jawab terhadap naskah yang diplubikasikan. Isi artikel menjadi tanggung jawab penulis.