Pengembangan Elektronik-Lembar Kerja Peserta Didik (E-LKPD) dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Berbantuan Liveworksheets
DOI:
https://doi.org/10.36815/majamath.v7i2.3449Keywords:
ADDIE, E-LKPD, Statistics, LiveworksheetsAbstract
The purpose of this study is to find out the development of E-LKPD, the feasibility, effectiveness and practicality of E-LKPD with the PMRI Approach assisted by Liveworksheets. This research is an R&D research with the ADDIE model. The data collection technique is questionnaires and tests. The data collection instruments are interview sheets, validation questionnaires by linguists, materials and media, teacher and student practicality questionnaires and test questions. The data was analyzed with a likert scale and N-Gain score. The validation score was 89.3% by material experts, 90% by media experts (very valid criteria) and 78% (valid) by linguists. The results of the assessment of the response of teachers were 92% and students 82% (Very Practicality criterion). Mathematical problem-solving skills were calculated with an N-Gain score obtained of 71% (Quite effective). The results of this study conclude that E-LKPD is suitable for use.
References
Anggraeni, D. R., Elmunsyah, H., & Handayani, A. N. (2019). Pengembangan modul pembelajaran fuzzy pada mata kuliah Sistem Cerdas untuk mahasiswa S1 Pendidikan Teknik Elektro Universitas Negeri Malang. Tekno, 29(1), 26. https://doi.org/10.17977/um034v29i1p26-40
Ariningsih, I., Fitraini, D., Sari, A., & Irma, A. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Siswa ( LKS ) Berbasis Model Realistic Mathematics Education ( RME ) Pada Materi Statistika. 6(1), 89–98. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/juring/article/view/19150/8940
Elsiana, S. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Elektronik Audio Visual Matematika Untuk Peserta Didik SMP. http://repository.iainbengkulu.ac.id/10096/%0Ahttp://repository.iainbengkulu.ac.id/10096/1/SKRIPSI SHANTI ELSIANA NIM 1811280013.pdf
Faza, M. R., Regeta, N. R., & Nurilah, R. C. F. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMK dengan Metode 3D pada Materi Barisan dan Deret. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika IV (Sandika IV, 4(Sandika IV), 81–90. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/download/1167/757/
Mawardi, K., Arjudin, A., Turmuzi, M., & Azmi, S. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau dari Tahapan Polya. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(4), 1031–1048. https://doi.org/10.29303/griya.v2i4.260
Murdani, Johar, R. J., & Turmudi. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Penalaran Geometri Spasial Siswa Di Smp Negeri Arun Lhokseumawe. Jurnal Peluang, 1(2), 22–32. file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/1054-2035-1-SM.pdf
N.W.B. Artini, N.K. Suarni, & D.P. Parmiti. (2023). Efektivitas Pengembangan E-Lkpd Dalam Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Materi Tematik Siswa Kelas V Sekolah Dasar. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1), 36–45. https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v7i1.1758
Pratama, R. I. P., & Shomedran. (2022). Pengembangan Media Informasi Berbasis Web Blog Pada Laboraturium Pendidikan Masyarakat Fkip Universitas Sriwijaya. https://journal.ummat.ac.id/journals/1/articles/12022/submission/review/12022-42138-1-RV.docx
Sugiyono. (2016). Metode penelitian (p. 62). https://id.scribd.com/document/391327717/Buku-Metode-Penelitian-Sugiyono
Sukarelawa, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking Analisis perubahan abilitas peserta didik dalam desain one group pretest-posttest Dr. https://eprints.uad.ac.id/54302/1/Dummy NGain-Stacking.pdf
Suparni. (2020). Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia ( Pmri ) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Self-Efficacy Siswa Smp / Mts. 3(4), 293–302. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.293-302
Yusniarty, L. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Matematika Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education Berbasis Budaya Lokal Pada Materi Perbandingan Untuk Kelas 7 Smp. March, 1–19. http://repository.iainbengkulu.ac.id/8881/1/LETA YUSNIARTI.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MAJAMATH: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Seluruh artikel di jurnal ini dapat disebarluaskan dengan tetap mencamtumkan sumber yang sah. Identitas judul artikel tidak boleh dihilangkan. Penerbit tidak bertanggung jawab terhadap naskah yang diplubikasikan. Isi artikel menjadi tanggung jawab penulis.