ANALISIS PERKEMBANGAN UMKM MENURUT PANDANGAN IBNU KHALDUN TERHADAP KEMAJUAN PEREKONOMIAN ISLAM INDONESIA

Authors

  • fathorrahman STAI Ma'arif sampang

DOI:

https://doi.org/10.36815/tarbiya.v11i2.2286

Keywords:

Islamic economy; MSME

Abstract

The development of MSMEs is currently a driving force for
economic growth in lndonesia, this can be seen from the
increasing number of MSME actors who open businesses
through social media pages. The economic empowerment
program for Muslims is also being developed by the
government and is expected to be implemented well. The
research method used is descriptive qualitative based on
events, and social conditions in the community. The
purpose of this study is to analyze the progress of MSMEs
towards the Islamic economy in lndonesia. The results of
the study show that MSMEs play an important role in the
progress of the Islamic economy in Indonesia.

References

Arianto, B. (2020). Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19. 6(2),v233–247.

Badruzaman, D. (2019). Pengembangan Ekonomi Islam Berbasis Kependudukan Di Perdesaan Development of Islamic Economy Based on Population in Rural Areas. Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis Vol., 3(1), 1–10.

Fajrin Purnomo. (2019). Program Ladit ( Lapak Digital ) : Optimalisasi Media Digital Sebagai Wadah Dalam Pengembangan Umkm Di Madura Fajrin

Purnomo. 6(2).

HS, H. K., Amrullah, Salahuddin, S., Muslim, & Nurhidayati, S. (2020). Konsep Kebijakan Strategis dalam Menangani Eksternalitas Ekonomi dari Covid - 19 pada Masyarakat Rentan di Indonesia Heri. Indonesian Journal of SocialSciences and Humanities, 1(2), 130–139. https://journal.publicationcenter. com/index.php/ijssh/article/view/117

Kasdi, A. (2016). Filantropi Islam Untuk Pemberdayaan Ekonomi Umat. Iqtishadia, 9(2), 227–245.

Kasnowo,S. Sos. I., M. (n.d.). Manajemen Syari’ah.

Kisnawati, B. (2013). Ekonomi Konvensional Vs Ekonomi Islam. Jurnal Valid

Vol. http://stieamm.ac.id/wp-content/uploads/2018/05/Irianto-dan-Bq-Kisnawati.pdf

Kusmanto, T. (2014). Pengembangan Ekonomi Islam Berbasis Kependudukan Di Perdesaan. Jurnal Ilmu Dakwah Walisongo, 34(2), 219–235. https://doi.org/10.21580/jidid.2014.34.2

MASLAKHAH. (2017). Peran Pemerintah dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. http://eprints.stainkudus.ac.id/841/6/6. BAB II.pdf

Ninit Firdayanti, R. O. (n.d.). Perkembangan Kondisi Ekonomi, Dalam Perekonomian Islam di Masyarakat Indonesia.

Niode, I. Y. (2009). Sektor umkm di Indonesia: profil, masalah dan strategi pemberdayaan. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Bisnis OIKOS-NOMOS, 2(1), 1– 10. https://repository.ung.ac.id/kategori/show/uncategorized/9446/jurnalsektor-umkm-di-indonesia-profil-masalah-dan-strategipemberdayaan.html Prodi, M., Syariah, E., Igm, S., Ekonomi, P., Stebis, S., & Palembang, I. G. M. (n.d.). menetapkan virus corona ini sebagai Kedaruratan Kesehatan Masyarakat yang Meresahkan Masyarakat ( Public Health Emergency of International. 7–12.

Putra, A. H. (2018). Peran Umkm Dalam Pembangunan Dan Kesejahteraan Masyarakat Kabupaten Blora. Jurnal Analisa Sosiologi, 5(2).https://doi.org/10.20961/jas.v5i2.18162

Risma Yuliani. (1377). Analisis Dampak Covid-19 terhadap Ekonomi Islam di Indonesia. 68–70.

Rizki isnanda, E. (2018). Analisis Penggunaan Media Sosial untuk MendukungPemasaran Produk UMKM (Studi Kasus Kabupaten Subang, Jawa Barat).Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1–4.http://journal.unpad.ac.id/pkm/article/view/20445

Suci, Y. R., Tinggi, S., & Ekonomi, I. (2017). Perkembangan UMKM (UsahaMikro Kecil Menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Fakultasi Ekonomi, 6(1),51–58.

Winarti, C. (n.d.). Pemanfaatan Sosial Media oleh UMKM Dalam Memasarkan. 195–206.

Yamali, F. R., & Putri, R. N. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Ekonomi Indonesia. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 4(2), 384. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v4i2.179

Downloads

Published

2021-12-28