PENGARUH MEMBACA AL-QUR’AN TERHADAP KESTABILAN EMOSI PADA MAHASISWA DI BUKITTINGGI

Authors

  • Muhammad Habib Alwi Universitas Negeri Padang
  • Alfi Khairul Ikhsan Universitas Negeri Padang
  • Zidan Maliki Akbar Universitas Negeri Padang
  • Dela Oktari Universitas Negeri Padang
  • Laura Farah Dira Universitas Negeri Padang
  • Juwita Putri Andini Universitas Negeri Padang
  • Ilham Fitra Universitas Negeri Padang

Keywords:

Al-Qur'an, Emotional Stability, College Students

Abstract

This research aims to examine the effect of reading the Koran on the emotional stability of students in Bukittinggi. This research approach is quantitative with a causal design with regression analysis methods. The sample used was 122 students selected at simple random. The results of the analysis show that there is a significant influence between reading the Koran and students' emotional stability. There is a value of 10.9% indicating that reading the Koran contributes to emotional stability. This research supports previous findings that reading the Koran has a positive impact on mental health and emotional stability.

References

Biu, E.O., Nwakuya, M.T., & Wonu, N. (2019). Detection of Non-Normality in Data Sets and Comparison between Different Normality Tests. Asian Journal of Probability and Statistics, 5(4), 1-20.

Cahyono, R. T., Iriani, N., & Lestari, S. (2002). Kecenderungan Somatisasi Ditinjau dari Sense of Humor dan Kemampuan Menyelesaikan Masalah. Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi, 6(2), 159-167. Surakarta: Fakultas Psikologi UMS.

Daradjat, Z. (1996). Ilmu Pendidikan Islam,(Jakarta: Bumi Aksara, 1996). Cet. III.

Effendi, M. (2009). Peranan internet sebagai media komunikasi. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 3(2), 130-142.

Fadhillah, H. (2016). “Pengaruh Membaca Alquran Terhadap Kestabilan Emosi the Effect of Reading Qur’an Towards the Emotional Stability of.” Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Vol 5, No:174–83.

Hurlock, E. B. (1997). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Rentang Kehidupan (Edisi kelima). Erlangga.

Hurlock, E.B. (2002). Psikologi Perkembangan: Suatu Pengantar Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Hurlock, E. B. (2006). Psikologi perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Jariah, A. (2019). “Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Melalui Kebiasaan Membaca Al-Quran.” Jurnal Studia Insania 7(1). doi: 10.18592/jsi.v7i1.2630.

Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2017).. Social media addiction and mental health: A systematic review. Current Addiction Reports, 4(2), 171-184

Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. SIBUKU MEDIA. ISBN: 978-602-6558-04-6.

Rahmayani MP, Rohmatin E, Wulandara Q. Pengaruh Terapi Murottal Al-Qur’an terhadap Tingkat Stres pada Pasien Abortus di RSUD dr. Soekardjo Kota Tasikmalaya Tahun 2018. Jurnal Bidan “Midwife Journal” Volume. 2018 Jul;4(02)

Rakhmat, J. (2001). Psikologi Komunikasi (Edisi Revisi). Bandung: Remaja Rosdakarya Offset

Rosdiana, D. (2012). Hubungan Antara Kekhusyukan Shalat Dengan Stabilitas Emosi Pada Jama'ah Halaqoh Shalat Khusyuk (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Salsabillah, S., Siregar, N, R., & Pambudhi, Y, A (2023). Intensitas Penggunaan Media Sosial dengan Kestabilan Emosi pada Mahasiswa Kedokteran.

Schneider. (1991). Personal Adjustment and Mental Health. New York : Reineharet and Winston.

Sjamsidar., Soimun., Mardanas, I., & Siregar, H. R. J. (1989). Perkembangan Interaksi Sosial Budaya di Daerah Pasar pada Masyarakat Pedesaan di Daerah Jawa Timur. Jakarta: Depdikbud.

Soewadi, H. (2012). Hubungan Antara Tingkat Stabilitas Emosi Dengan Tingkat Kecemasan Pada Mahasiswa Semester III Fakultas Kedokteran Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta

Sugiyono, (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta

Sugono, D. (2014). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta. Gramedia

Syakir, S. E. (2014). Islamic Hypnoparenting: Mendidik Anak Masa Kini Ala Rasulullah. Jakarta: Kawah Pustaka.

Ulya, Nurliana, & Sukiyat (2021). Pengelolaan dan Pengendalian Emosi Negatif Perspektif Al-Qur’an. El-'Umdah, 4(2), 159-184.

Widanti, M. C. (2013). Hubungan antara kestabilan emosi dengan problem solving pada mahasiswa program studi psikologi Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Widiarti, N., & Wiyoko, P. F. (2018). Hubungan Membaca Al-quran dengan Motivasi Belajar Mahasiswa Tingkat II Prodi DIII Keperawatan di Universitas Muhammadiyah Kalimantan Timur.

Published

2025-02-27