PENGARUH MEMBACA AL-QUR’AN TERHADAP KESTABILAN EMOSI PADA MAHASISWA DI BUKITTINGGI
Keywords:
Al-Qur'an, Emotional Stability, College StudentsAbstract
This research aims to examine the effect of reading the Koran on the emotional stability of students in Bukittinggi. This research approach is quantitative with a causal design with regression analysis methods. The sample used was 122 students selected at simple random. The results of the analysis show that there is a significant influence between reading the Koran and students' emotional stability. There is a value of 10.9% indicating that reading the Koran contributes to emotional stability. This research supports previous findings that reading the Koran has a positive impact on mental health and emotional stability.
References
Biu, E.O., Nwakuya, M.T., & Wonu, N. (2019). Detection of Non-Normality in Data Sets and Comparison between Different Normality Tests. Asian Journal of Probability and Statistics, 5(4), 1-20.
Cahyono, R. T., Iriani, N., & Lestari, S. (2002). Kecenderungan Somatisasi Ditinjau dari Sense of Humor dan Kemampuan Menyelesaikan Masalah. Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi, 6(2), 159-167. Surakarta: Fakultas Psikologi UMS.
Daradjat, Z. (1996). Ilmu Pendidikan Islam,(Jakarta: Bumi Aksara, 1996). Cet. III.
Effendi, M. (2009). Peranan internet sebagai media komunikasi. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 3(2), 130-142.
Fadhillah, H. (2016). “Pengaruh Membaca Alquran Terhadap Kestabilan Emosi the Effect of Reading Qur’an Towards the Emotional Stability of.” Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Vol 5, No:174–83.
Hurlock, E. B. (1997). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Rentang Kehidupan (Edisi kelima). Erlangga.
Hurlock, E.B. (2002). Psikologi Perkembangan: Suatu Pengantar Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.
Hurlock, E. B. (2006). Psikologi perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Jakarta: Erlangga.
Jariah, A. (2019). “Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Melalui Kebiasaan Membaca Al-Quran.” Jurnal Studia Insania 7(1). doi: 10.18592/jsi.v7i1.2630.
Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2017).. Social media addiction and mental health: A systematic review. Current Addiction Reports, 4(2), 171-184
Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. SIBUKU MEDIA. ISBN: 978-602-6558-04-6.
Rahmayani MP, Rohmatin E, Wulandara Q. Pengaruh Terapi Murottal Al-Qur’an terhadap Tingkat Stres pada Pasien Abortus di RSUD dr. Soekardjo Kota Tasikmalaya Tahun 2018. Jurnal Bidan “Midwife Journal” Volume. 2018 Jul;4(02)
Rakhmat, J. (2001). Psikologi Komunikasi (Edisi Revisi). Bandung: Remaja Rosdakarya Offset
Rosdiana, D. (2012). Hubungan Antara Kekhusyukan Shalat Dengan Stabilitas Emosi Pada Jama'ah Halaqoh Shalat Khusyuk (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Salsabillah, S., Siregar, N, R., & Pambudhi, Y, A (2023). Intensitas Penggunaan Media Sosial dengan Kestabilan Emosi pada Mahasiswa Kedokteran.
Schneider. (1991). Personal Adjustment and Mental Health. New York : Reineharet and Winston.
Sjamsidar., Soimun., Mardanas, I., & Siregar, H. R. J. (1989). Perkembangan Interaksi Sosial Budaya di Daerah Pasar pada Masyarakat Pedesaan di Daerah Jawa Timur. Jakarta: Depdikbud.
Soewadi, H. (2012). Hubungan Antara Tingkat Stabilitas Emosi Dengan Tingkat Kecemasan Pada Mahasiswa Semester III Fakultas Kedokteran Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta
Sugiyono, (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta
Sugono, D. (2014). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta. Gramedia
Syakir, S. E. (2014). Islamic Hypnoparenting: Mendidik Anak Masa Kini Ala Rasulullah. Jakarta: Kawah Pustaka.
Ulya, Nurliana, & Sukiyat (2021). Pengelolaan dan Pengendalian Emosi Negatif Perspektif Al-Qur’an. El-'Umdah, 4(2), 159-184.
Widanti, M. C. (2013). Hubungan antara kestabilan emosi dengan problem solving pada mahasiswa program studi psikologi Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Widiarti, N., & Wiyoko, P. F. (2018). Hubungan Membaca Al-quran dengan Motivasi Belajar Mahasiswa Tingkat II Prodi DIII Keperawatan di Universitas Muhammadiyah Kalimantan Timur.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhammad Habib Alwi, Alfi Khairul Ikhsan, Zidan Maliki Akbar, Dela Oktari, Laura Farah Dira, Juwita Putri Andini, Ilham Fitra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All rights reserved.
this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording. Consequently, form this copyright notice, the author(s) have copyright for this publication.