EFEKTIVITAS PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN Dalam MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA

Authors

  • Fadhilah mahasiswa
  • A Rakhmawati

DOI:

https://doi.org/10.36815/tarbiya.v14i1.3514

Keywords:

Education, Metod, Modern

Abstract

To build quality human resources, education is very important. There is a need for more inventive learning approaches because educational challenges in the modern era are increasingly complex. This study discusses how traditional and modern learning methods differ in terms of improving student learning outcomes. This research uses comparison and analysis of previous research journals. The research results show that traditional learning methods, although easy to use, tend to be one-way and can reduce student engagement. In contrast, modern methods, such as project-based and collaborative learning, increase student interactivity and motivation and increase learner engagement.

 

References

Herdyastika, M., & Kurniawan, M. (2020). Analisis Perbandingan Implementasi Metode Pembelajaran Bahasa Inggris Inovatif di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1585-1593.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(01), 9-16.

Novianti, A. E. (2024). Meningkatkan Kemampuan Membaca, Menulis dan Berbicara dalam Bahasa Indonesia pada Peserta Didik Kelas 1 Sekolah Dasar Melalui Gamifikasi. Jurnal Syntax Admiration, 5(2), 612-630.

Rizki, S., Rasiska, R., Syifa, A., Annabil, A., & Fathushahib, F. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Kelas XI Agama Madrasah Aliyah Swasta Yasti Singkawang Tahun Ajaran 2020/2021. Journal of Comprehensive Science (JCS), 3(8), 4068-4073.

Syafrawi, S. (2018). Paradigma Pendidikan Tradisional Sebagai Modal Pendidikan Transformasional. Al-Ulum Jurnal Pemikiran dan Penelitian ke Islaman, 5(1), 92-100.

Trianto, M. P. (2009). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Jakarta: Kencana.

Tugiah, T., & Asmendri, A. (2022). Belajar Agama Sangat Menyenangkan dengan Metode Joyfull Learning. Jurnal Sosial Teknologi, 2(6), 525-533.

Ulfa, M., & Saifuddin, S. (2018). Terampil memilih dan menggunakan metode pembelajaran. Suhuf, 30(1), 35-56.

Wedi, A. (2016). Konsep dan masalah penerapan metode pembelajaran: upaya peningkatan mutu pembelajaran melalui konsistensi teoretis-praktis penggunaan metode pembelajaran. Edcomtech, 1(1), 21-28.

Wirabumi, R. (2020, October). Metode pembelajaran ceramah. In Annual Conference on Islamic Education and Thought (ACIET) (Vol. 1, No. 1, pp. 105-113).

Published

2024-11-17