Pengaruh Penggunaan Teks Berwarna terhadap Hasil Belajar Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar

Authors

  • Aditya Juliant STKIP Al Hikmah Surabaya
  • Zainal Abidin STKIP Al Hikmah Surabaya
  • Kurnia Noviartati STKIP Al Hikmah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36815/majamath.v3i1.592

Keywords:

Color text, Learning outcome, Learning style

Abstract

The aim of this study determined (1) the effect of using color text towards the learning outcome on the topic matrices operation and (2) the comparison of mean using color text of visual, auditory, and kinesthetic learning style. This research is an experiment research with Pretest-Posttest Control Group Design. Test and questionnaire are used as instrument in this research. The test is used to investigate the learning outcome before and after treatment. Questionnaire is used to investigate the learning styles level and anxiety in learning by using color text. The technique of data analysis applied is t-test and One Way Anova. The result of this research showed that there is an effect of using color text in the learning outcome on the topic matrices operation. Analysis of t-test shows that  is 2,46 with significant level of 5% and  is 2,01. The result showed  (t-value is bigger than t-table). In conclusion, there is an effect of using color text in the learning outcome on the topic matrices operation. For knowing comparison mean visual, auditory, and kinesthetetic is used One-Way ANOVA test, showed that  is 0,109 and  is 5,143. The result showed that  (f_value is bigger than f_table). In the conclusion, learning outcome in 3 students with different learning styles from the experiment class do not significantly different regarding to the comparison mean value.

References

Agmila, H. A. (2015). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Min Jati Pandansari Ngunut Tulungagung Dalam Belajar Matematika. Skripsi Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Tulungagung .
Anderson, S. K., & etc. (2009). Color-Selective Attention Need not be Mediated by Spatial Attention. Journal of Vision Vol 9 No 6, 1-7.
Fitriani, A. (2016). Implementasi Variasi Mengajar Guru Kelas V di Sekolah Dasar Negeri 3 Bantul. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 33 Universitas Negeri Yogyakarta.
Hidayatullah, F. A. (2012). Pengaruh Warna pada Iklan Media Cetak. Jurnal Empathy Vol 1 Fakultas Psikologi, Universitas Ahmad Dahlan.
Lestari, N. L. (2014). Variasi Mengajar Guru dalam Pembelajaran Mengubah Pengalaman Pribadi menjadi Naskah Darama pada Siswa kelas XI SMA Negeri 1 Melayu. Jurnal Vol 4 No 3 Universitas Pendidikan Ganesa, 383-394.
Nila, R., & Sastra, G. (2015). Dampak Warna terhadap Penguasaan Kanji Mahasiswa Sastra Jepang UNAND. Jurnal Kotoba Fakultas Ilmu Budaya Universitas Andalas Vol 2.
Olurinola, O., & Tayo, O. (2015). Colour in Learning: It’s Effect on the Retention Rate of Graduate Students. Journal of Education and Practice Vol 6 No 14.
Permatasari, P. A. (2016). Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Mengadakan Variasi pada Pembelajaran Tematik Di Gugus Imam Bonjol Kecamatan Purwodadi Kabupaten Grobogan. Skripsi Jurusan PGSD Universitas Negeri Semarang .
Pomalo, A. (2015). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-soal Operasi Campuran Pada Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat. Jurnal Pendidikan Matematika Fakultas Matematika dan IPA.
Purwosusilo. (2014). Peningkatan kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMK melalui Strategi Pembelajaran React. Jurnal Pendidikan dan Keguruan Vol 1 No 2.
Putri, A. W. (2013). Pengaruh Gaya Belajar Siswa (Visual, Kinestetik, dan Auditorial) pada Mata Pelajaran Mengelola Peralatan Kantor Terhadap Hasil Belajar. Jurnal UNESA Fakultas Pendidikan Ekonomi.
Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutisna. (2010). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Siswa Kelas IV MI Yapia Parung-Bogor. Skripsi Jurusan Pendidikan Matematika UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Wahyuni, S. (2016). Pembelajaran Sepanjang Hayat dan Pembelajaran dengan Pendekatan Konstruktivisme (Studi Kasus Pembelajaran Matematika). Jurnal Pendidikan Matematika Universtitas Muhammadiyah Purworejo.

Downloads

Published

2020-03-26