Analisis Pengembangan Ekonomi Kreatif dan Pemberdayaan Usaha dalam Meningkatkan Daya Saing terhadap UMKM di Kabupaten Sumenep

Authors

  • Nafis Alan Ilahi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Trunojoyo Madura
  • Samsuki Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.36815/bisman.v6i3.2948

Keywords:

Creative Economy, Business Empowerment, Competitiveness, MSMEs

Abstract

In Sumenep Regency, MSMEs have an important role in regional economic growth. MSMEs are the livelihood of the majority of people in Sumenep Regency. The development of MSMEs in Sumenep Regency is an important part in absorbing labor and is very productive in creating new workers, so that it can increase the number of new business units that support household income. Sumenep Regency Community. The approach used in this research is to use a quantitative method approach. The method used is the Incidental Sampling method. The aim of this research is to find out whether the development of the creative economy has an effect on increasing the competitiveness of MSMEs in Sumenep Regency. The research results show that the creative economy variable (X1) has a significant effect on the competitiveness variable (Y) and the community empowerment variable (X2) does not have a significant effect on the competitiveness variable (Y).

References

Daulay, Z. A. A. (2018). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Dengan Metode Triple Helix (Studi Pada UMKM Kreatif di Kota Medan). Tansiq, 1(2), 169–190.

Dimas Hendika Wibowo. (2015). Strategi dan Program Pemasaran. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1), 59–66.

Eljawati. (2021). Peran UMKM Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan di Kecamatan Sidamulih Kabupaten Pangandaran. Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Publik, 8(1), 32–46.

Halim, A. (2022). Analisis pengembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) Berbasis Ekonomi Kreatif di Kabupaten Mamuju. Forecasting : Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(2), 2656–6265.

Mahalizikri, I. F. (2019). Membangun dan Mengembangkan serta Meningkatkan UMKM di Desa Tenggayun. Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2), 185–194.

Meilinda, D., & Mahmud, A. (2020). Pengaruh Kredit Usaha Rakyat (KUR), Total Aset, Jumlah Tenaga Kerja, Biaya Pemasaran Dan Lokasi Usaha Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Berbasis Ekonomi Kreatif di Kota Semarang. Business and Accounting Education Journal, 1(3), 247–257. https://doi.org/10.15294/baej.v1i3.45659

Raharjo, T. W., & Rinawati, I. H. S. (2019). Penguatan Strategi Pemasaran Dan Daya Saing Umkm Berbasis Kemitraan Desa Wisata.

Ridzal, N. A., Malik, E., Sujana, I. W., & Octaviani, V. (2023). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Berbasis Ekonomi Kreatif Di Kabupaten Buton Selatan. Riset & Jurnal Akuntansi, 7(4), 3730– 3740. https://doi.org/10.35906/jm001.v7i1.730

Sari, N. (2011). Pengembangan ekonomi kreatif bidang kerajinan tradisional Jambi. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 44(8), 1689– 1699.

Sugiarto, R. R. (2022). Peran Ekonomi Kreatif dalam Pemberdayaan Industri Kerajinan Bambu Desa Talang Berugo Lembah Masurai Merangin Jambi. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Sosial, 3(2), 152–159. https://doi.org/10.53299/diksi.v3i2.195

Sutrisno, E. D. Y. (2021). Strategi Pemulihan Ekonomi Pasca Pandemi melalui Sektor Umkm dan Pariwisata. Jurnal Lembaga Ketahanan Nasional Republik Indonesia, 9(1), 167–185.

Swastuti, E., & Pudjiarti, E. S. (2021). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif

Mendukung Daya Saing Daerah Kota Tangerang. Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 7(1), 25–40. http://jurnal.untag- sby.ac.id/index.php/jpap/article/view/5168

Tadjuddin, & Mayasari, N. (2019). Strategi Pengembangan UMKM Berbasis Ekonomi Kreatif di Kota Palopo. Journal of Islamic Management and Bussines, 2(1), 9–22.

Wahyuningsih, S., & Satriani, D. (2019). Pendekatan Ekonomi Kreatif Terhadap Pertumbuhan Ekonomi. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2), 195–205. https://doi.org/10.46367/iqtishaduna.v8i2.172

Wibowo, D. H., Arifin, Z., & Sunarti. (2015). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi Pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (Jab), 29(1), 59–66.

Yusuf, E., & Julianti, Y. (2022). Strategi Pengembangan Usaha untuk Meningkatkan Daya Saing pada UMKM Ekonomi Kreatif Aroma Bakery 3 di Kota Bengkulu. Jurnal Multidisiplin Dehasen, 1(4), 485–488.

Downloads

Published

2023-12-19